maandag 4 september 2017

Dag 120: Chaamse bossen - Opnamedag met wat afleiding

Ik laat me weer eens afleiden door de natuur voor ik aan opnames begin.

Het was de bedoeling om vandaag op tijd in de richting van Breda te vertrekken, voor een serie opnames, maar vlak voor vertrek kwam ik een kleine hagedis tegen bij mijn tent en vervolgens liet ik me weer eens afleiden door de natuur.


Met mijn ogen heb ik ook nog een groter exemplaar waargenomen, maar die was al vertrokken voor ik ook maar de kans had de camera te richten. Net zo goed was er genoeg om me af te leiden. Paddenstoelen bijvoorbeeld.


Ook dode kikkers kunnen erg boeiend worden, omdat de natuur immers al haar rotzooi netjes zelf opruimt. In dit geval deed een klein kevertje het noeste werk van moeder natuur. Ik ben al heel wat kevers tegen gekomen die gek zijn op dode dieren, maar meestal zijn die saai gekleurd. Nu een keer niet dus.


En uiteraard zitten we ook in het spinnenseizoen en met name de vrouwelijke kruisspinnen zijn dan erg nadrukkelijk aanwezig. Wel lastig fotograferen overigens, want met autofocus wil dit niet en handmatig scherp stellen is ook lastig als een web voortdurend aan het bewegen is in de wind.

Nu zeg ik wel dat dit het spinnenseizoen is, maar eigenlijk klopt dat natuurlijk niet. In het voorjaar zijn er namelijk veel meer spinnen, maar dan zijn ze nog kleiner en worden ze vaak niet door ons gezien. Deze tijd van het jaar zijn ze volgroeid en dan zijn sommige soorten niet meer te missen. Wist je trouwens dat kruisspin mannetjes veel kleiner zijn? En vaak per abuis door de vrouwtjes opgegeten worden, omdat ze voor prooi aangezien worden?


En dan zijn er natuurlijk nog de kikkers die hier talrijk aanwezig zijn. De meesten maar een paar centimeter groot, omdat ze nog jong zijn en maar al te vaak nauwelijks te zien. Dit hebben ze te danken aan een combinatie van formaat en hun kleur, waardoor ze echt op kunnen gaan in hun omgeving.




Na twee uur met de natuur om me heen bezig te zijn geweest uiteindelijk toch maar op de fiets geklommen. Eerste stop is na een kilometer of zeven voor twee opnames buiten Chaam en daarna door naar Bavel voor het Bavelien. Uiteraard komen de filmpjes hier nog voorbij.

Bij Bavel liet ik me echter wel weer even afleiden door onderstaande kruisspin, die op mijn gekozen filmlocatie haar web had gespannen. Kan ik mooi nog een klein weetje delen over kruisspinnen. Ze maken iedere dag een nieuw web en dit kost ze zo'n twintig minuten. Daarna is het gewoon wachten tot het eten aan komt vliegen.


Na deze derde opname is het op naar het centrum van Breda voor enkele opnames, waarbij ik echter wel een complicerende factor voor de kiezen krijg. Blijkbaar zijn er al introducties gaande, de officiële is volgens mij pas een week later, maar hierdoor is het op de plekken waar ik wil filmen bijzonder druk met aanstaande studenten, waardoor ik de meeste opnames vrij gehaast tussen de passage van twee groepen studenten moet maken. Het is niet anders.

Ik moet trouwens zeggen dat het centrum van Breda, in tegenstelling tot de buitenwijken, wonderschoon is. Ik was pas één keer eerder in Breda en toen kwam ik niet verder dan 100 meter van het station. Eigenlijk jammer dat ik toen niet al op ontdekking was gegaan.

Na een drietal opnames in het centrum van Breda volgt er nog één in een buitenwijk en daarna door naar de Mac voor stroom en het verwerken van de opnames. Hier ben ik druk mee tot middernacht, precies het moment dat de Mac gaat sluiten. Al wat nu nog rest is de terugweg.

Oh ja, dat is nog een kilometer of twintig fietsen. Ik besluit om het maar lekker rustig aan te doen en onderweg pak ik nog twee keer een bankje mee om te genieten van de nacht, waardoor ik uiteindelijk pas om twee uur bij mijn tent aankom. Zo is het eerste deel van de volgende dag dus ook alweer verbruikt.

En dan nog een afsluiter voor vandaag. Met al die kikkers die ik de laatste dagen zie kan dat er volgens mij maar één zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten